DRODZY RODZICE UCZNIÓW UCZĘSZCZAJĄCYCH NA ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE.

Starajcie się utrwalać materiał ćwiczeniowy z dzieckiem zawsze o tej samej porze dnia. SYSTEMATYCZNOŚĆ TO PODSTAWA! Czas trwania ćwiczeń dostosujcie do aktualnych możliwości dziecka i jego dziennej kondycji – gdy jest wypoczęte pracujcie dłużej, gdy czuje się zmęczone wystarczy kilka minut.

Dziękuję Marta Cygan

 

Załącznik 1

Ćwiczenia języka

  1. Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
  2. Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów.
  3. Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski [e],
  4. Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł.
  5. Energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów - zabawa Wymiatanie śmieci.
  6. Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
  7. Dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go pod wpływem dmuchania - zabawa Tańczący płomyczek.
  8. Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
  9. Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki - zawody Kto dmuchnie dalej.
  10. Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
  11. Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego.
  12. Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze - zabawa Wyścigi samochodowe.
  13. Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej na przeciwko - zabawa Mecz piłkarski.
  14. Dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza - zabawa Gotowanie wody.
  15. Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek z folii.
  16. Próby gwizdania.
  17. Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki.
  18. Rozdmuchiwanie: chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki lub kawałków styropianu.
  19. Gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
  20. Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułą.
  21. Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej.
  22. Rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego

 Ćwiczenia warg

  1. Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i],
  2. Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami.
  3. Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej.
  4. Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:
  • kozy - me, me,
  • barana - be, be,
  • kurczątka - pi, pi,
  • śmiechu - hi, hi.
  1.  Pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce [u].

 Szereg syczący w sylabach:

Głoska „s” • w sylabach sa, so, se, su, sy a-sa, o-so, e-se, u-su, y-sy as, os, es, us, ys sas, sos, ses, sus, sys sasa, soso, sese, susu, Sysy

  • w wyrazach: sanki, sandały, sałata, sad, sąd, seler, sekunda, syrena, sok, serek, sól, sen, sukienka, sobota, sopel, syn, syndyk, sypialnia, itp.; klasa, masa, osa, kasa, łysy, boso, wesele, miska, pisak, fasada, masło, kosa, piasek, rosa, itp.; nos, kos, las, pas, lis, los, bas, kłos, głos, pies, gaz, głaz, długopis, adres, tygrys, ananas, arbuz, kaktus, itp.;
  • w wierszach: „Sa jak sałata”

Sa sa sa, se se se pani powtarza wciąż: dalej słyszę znów: a na koniec jeszcze raz: sa sałta, asa klasa, as bas, se sekunda, ese wesel, es stres, sy syrena, ysy łysy, ys zgryz, so sobota, oso boso, os włos, su sukienka, usy kusy, us i mróz, su sukienka, usy kusy. Us i mróz

. „Smok w sklepie”

Smok do sklepu był wysłany po dwie miski, ser, banany.

 W sklepie spotkał dwa jagnięta, o sprawunkach nie pamiętał.

 Mama smoka posmutniała, tak sprawunki skwitowała:

 Nie ma sera, nie ma misy.

Oto notes. W nim rób spisy.

głoska „z” • w sylabach: za, zo, ze, zu, zy a-za, o-zo, e-ze, u-zu, y-zy zaza, zozo, zeze, zuzu, zyzy zas, zos, zes, zus, zys

  • w wyrazach: zamek, zakład, załoga, zęby, zegar, zupa, Zenek, zero, zapałka, zebra, zoo, zakręt, zabawka, złoto, złom, zamówienie, itp.; koza, kazanie, pazury, puzon, lizak, wazon, wózek, karuzela, mazak, bazar, bizon, kuzyn, ogryzek, bluza, gwiazda, itp.;
  • w wierszach: „Koza-zbieg”

Z domu z dykty, za zagrodą, zbiegła koza z długą brodą.

Niedaleko koza zwiała, mapy bowiem zapomniała.

Za chwil kilka, jechał wozem, kuzyn wójta.

Poznał kozę! Zrobił węzeł u jej brody, I zagonił do zagrody.

 głoska „c” • w sylabach: ca, co, ce, cu, cy a-ca, o-co, e-ce, u-cu, y-cy ac, oc, ec, uc, yc cac, coc, cec, cuc, cyc caca, coco, cece, cucu, cycy

  • w wyrazach: cebula, cyfry, Cyganka, cegły, cerata, cukier, cymbałki, cytryna, cena, cyrkiel, cela, cyrk, celnik, celnik, cep, cud, itd.; klocek, taca, praca, porcelana, klocek, ulica, kucyki, liceum, plecak, plecy, tablica, kolce, itp.; koc, palec, walec, widelec, pajac, latawiec, makowiec, piec, wieniec, pałac, więc, itp.;

 w wierszach: „Cuda w Kłodzku”

 Na ulicy, w centrum Kłodzka wielkich hecy, cudów nocka

 Cyrk – w nim krawiec i wódz mocny bawią tańcem całonocnym.

Pod cokołem, na placyku, cupnął magik na kocyku.

Ma cylinder: W nim, w papierku, ma na tacce moc cukierków.

głoska „dz” • w sylabach: dza, dzo, dze, dzu, dzy a-dza, o-dzo, e-dze, u-dzu, y-dzy dzadza, dzodzo, dzedze, dzudzu, dzydzy dzac, dzoc, dzec, dzuc, dzyc

  • w wyrazach: dzwonek, dzwoni, itp.; koledzy, miedza, wiedza, nędza, ogrodzenie, rodzynki, pieniądze, władza, godzą, marudzą, chodzą, itp;
  • w wierszach: „Dzwonnik i kot”

W twierdzy ogrodzonej miedzą kot i dzwonnik obiad jedzą:

dzwonnik rydze i wędzonkę, a kot mleko, chleba kromkę.

Najedzony dzwonnik chrapie, kotek w twierdzy muchy łapie.

 

Załącznik 2

Ćwiczenia języka

  1. Wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej.
  2. Żucie brzegów języka zębami trzonowymi, w celu rozciągania całej jego powierzchni.
  3. Klaskanie językiem - naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk.
  4. Dotykanie czubkiem języka górnych zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej - zabawa Liczenie ząbków.
  5. Oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych,
    a następnie otwartych ustach - naśladowanie mycia zębów językiem.
  6. Przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach - zabawa Zaczarowany język.
  7. Cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych zębów, a kończąc na podniebieniu miękkim - zabawa Krasnoludek zagląda do gardła.
  8. Zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka rozmiękczonej czekolady lub gumy rozpuszczalnej.
  9. Ssanie czubkiem języka na podniebieniu małego pudrowego cukierka, musującej witaminy C, opłatka lub naśladowanie ssania pożywienia.
  10. Wydmuchiwanie powietrza przez język zwinięty w tzw. rynienkę boki języka przylegają do górnych dziąseł. Zjedzenie wcześniej miętowego cukierka sprzyja intensywniejszemu odczuciu przepływu powietrza przez środek języka.

 Ćwiczenia warg

  1. Naśladowanie mlaskania.
  2. Śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.
  3. Cmokanie ustami naśladowanie posyłania całusków.
  4. Wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu w kształcie ryjka świnki.
  5. Wydawanie odgłosów:
  • krowy - mu, mu,
  • kukułki - kuku, kuku,
  • sowy - hu, hu,
  • psa - hau, hau,
  • rybki - plum, plum,
  • pukania - puku, puku,
  • uderzania - buch, buch,
  • chodzenia - tupu, tupu.
  1. Wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie - naśladowanie pyszczka rybki.
  2. Układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu.
  3. Przytrzymywanie wargami wkładki przedsionkowej zwanej też smoczkiem ortodontycznym podczas prób wyciągania go z ust.
  4. Gra na trąbce z szerokim ustnikiem, flecie, harmonijce ustnej.

Ćwiczenia na głoski z szeregu szumiącego (sz, ż/rz, cz, dż)

Głoska „sz” • w sylabach sza, szo, sze, szu, szy a-sza, o-szzo, e-sze, u-szu, y-szy asz, osz, esz, usz, ysz szasz, szosz, szesz, szusz, szysz szasza, szoszo, szesze, szuszu, szyszy

  • w wyrazach: szampon, szachy, szynka, szafa, szufelka, szuflada, szary, szeroki, szelki, szpilka, szalik, szopa, szyja, sznurek, itp.; muszla, kasza, pasztet, wieszak, koszula, maszyna, fartuszek, gruszka, nosze, uszy, kusza, puszka, itp.; mysz, kalosz, dobosz, talerz, wachlarz, nietoperz, lekarz, kosz, kurz, kapelusz, klosz, gulasz, grosz, plusz, garaż, bagaż, wąż, itp.;
  • w wierszach: „Szajka myszy”

Szajka myszy na paluszkach, Szuka groszku po garnuszkach.

 W szafie kaszę pałaszuje, I okruszków poszukuje!

Szymek przerwał myszkowanie, Poszedł, kupił kota na nie.

Głoska „ ż/rz” • w sylabach: ża, żo, że, żu, ży a-ża, o-żo, e-że, u-żu, y-ży żaża, żożo, żeże, żużu, żyży żasz, żosz, żesz, żusz, żysz

  • w wyrazach: żaba, rzeka, żubr, żebra, żakiet, żarówka, żuk, żyrafa, żona, żuraw, żyła, żyto, żonkil, żółty, żyrandol, żurnal, rzemień, rząd, itp; korzenie, waży, wieża, warzywa, orzech, jarzyny, parzy, morze, wierzy, duży, boży, róże, różowe, jarzębina, itp.;
  • w wierszach: „Podróże żółwia żeglarza”

 Żółw – podróżnik żywo wierzy, że żaglówką świat przemierzy.

Różne plaże, rzeki mija. Duże morza żółw podbija.

Żywa jednak to opinia, że podróżnik wyolbrzymia.

I te żółwie „morza duże” To nie morza, a kałuże.

 głoska „cz” • w sylabach: cza, czo, cze, czu, czy a-cza, o-czo, e-cze, u-czu, y-czy acz, ocz, ecz, ucz, ycz czacz, czocz, czecz, czucz, czycz czacza, czoczo, czecze, czuczu, czyczy

  • w wyrazach: czapka, czajnik, czubek, czekolada, czepek, czapla, czarny, czerwony, czołg, czółno, czek, czary, itp.; maczuga, pieczątka, pieczarka, boczek, haczyk, pączek, kaczka, beczka, taczka, wieczór, kurczak, koniczyna, tęcza, oczy, itp.; poręcz, palacz, trębacz, mecz, puchacz, włamywacz, królewicz, warkocz, klacz, klucz, mlecz, miecz, itp.;

 w wierszach: „Leczo”

Cztery Marchwie w kawałeczkach, mąka, wody pół kubeczka.

 Dwie papryczki i kabaczek; Pieczeń pokrój w drobny maczek,

 Deczko czili, keczup damy i na ucztę zapraszamy!

„Kaczki”

Poczłapały cztery kaczki na pocztę we czwartek.

 Miały wysłać paczkę i pocztową kartę.

Paczki kaczki już wysłały, po czym usiadły i zaczęły coś czytać.

głoska „dż” • w sylabach: dża, dżo, dże, dżu, dży a-dża, o-dżo, e-dże, u-dżu, y-dży dżadża, dżodżo, dżedże, dżudżu, dżydży dżacz, dżocz, dżecz, dżucz, dżycz

  • w wyrazach, wyjeż-dża, przyjeż-dża, itp.;
  • w wierszach: „Gramy w brydża”

Pod Dżakartą - piękny, nowy, elitarny klub brydżowy.

Ja, gdy wolne tylko mam, chętnie w brydża grywam tam.

 Król i radża w brydża grają jak dżem grę tę uwielbiają! I dżentelmen brydża lubi.

Kiedy gra, dżokery gubi. Dżokej talię wydobywa... W brydża w piątkę nikt nie grywa!


Logopedyczne „Kółko i krzyżyk” - utrwalanie głoski [z]

Do rozegrania partii gry w kółko i krzyżyk wystarczą plansze z wydrukowanymi obrazkami oraz 10 plastikowych nakrętek z narysowanymi symbolami o i x – po 5 każdego rodzaju.

Zasady gry są tradycyjne: z małą modyfikacją- za każdym razem, gdy oznaczamy wybrane pole symbolem o lub x nazywamy jednocześnie znajdujący się na nim obrazek. Wygrywa ta osoba, która pierwsza będzie miała swoje 3 symbole w linii poziomej, pionowej lub po ukosie.

Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [z].
Gra planszowa do pobrania ( w załączniku)  i wydruku.

Przygotowany plik jest czarno – biały, dwa zadania na jednej stronie: oszczędzamy tusz i kartki:)

Wspaniałej zabawy oraz owocnych ćwiczeń!


Logopedyczne „Kółko i krzyżyk” – utrwalanie głoski [sz]

Do rozegrania partii gry w kółko i krzyżyk wystarczą plansze z wydrukowanymi obrazkami oraz 10 plastikowych nakrętek z narysowanymi symbolami o i x – po 5 każdego rodzaju.

Zasady gry są tradycyjne: z małą modyfikacją- za każdym razem, gdy oznaczamy wybrane pole symbolem o lub x nazywamy jednocześnie znajdujący się na nim obrazek. Wygrywa ta osoba, która pierwsza będzie miała swoje 3 symbole w linii poziomej, pionowej lub po ukosie.

Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [sz] – 4 plansze do gry. Plik do pobrania ( w załączniku) i wydruku.

Przygotowany plik jest czarno – biały, dwie strony po dwa zadania na jednej stronie: oszczędzamy tusz i kartki:)


Wiosenna gimnastyka buzi i języka. Ćwiczenia usprawniające prawidłową artykulację głoski [rz/ż] - gra "Bingo z kostkami". (31.03, 01.04, 02.04)