Warsztaty z doradztwa zawodowego

     Przed uczniami klas 8. nie lada wyzwanie – wybór szkoły ponadpodstawowej, który zaważy na ich przyszłości. Większość młodych ludzi zadaje sobie pytanie, kim chce być w życiu i jaki wykonywać zawód, który zapewni im nie tylko należyty byt, ale przede wszystkim rozwój i poczucie spełnienia. 05.06.2019 roku uczniowie wzięli udział w warsztatach w ramach programu z doradztwa zawodowego. Ósmoklasiści wraz z Panią Pauliną Barnaś stworzyli nowatorską grę, w której musieli zrealizować zadania związane z podjęciem pracy zawodowej. Na początku uczniowie dzielili się z rówieśnikami swoimi odczuciami związanymi z wyborem nowej szkoły. Następnie wspólnie utworzyli ranking „zawodów przyszłości”. Bez wątpienia prym wiodły zawody związane z informatyką, transportem czy nowoczesną technologią. Pocieszający jest fakt, że wśród wymienionych profesji swoje miejsce zajął nauczyciel. Uczniowie z zapałem przystąpili do tworzenia gry. Używając swojej kreatywności, tak potrzebnej we współczesnej pracy, przygotowali oryginalne pionki. Sami decydowali o wyglądzie gry. Na kolejnej lekcji uczniowie rozpoczęli emocjonującą rozgrywkę. Liderzy bądź wyznaczeni zawodnicy godnie reprezentowali swoje drużyny. Komunikacja i współpraca była niezbędna w dotarciu do mety. Uczniowie musieli zmierzyć się z konkurencją „Rozmowa o pracę..”, w której odgrywali swoje pierwsze rozmowy kwalifikacyjne na wylosowane stanowiska. Aby nie stracić rzutu kostką, uczniowie byli zobowiązani do odgadywania zagadek związanych z różnymi zawodami, ułożenie nazw zawodów z rozsypanki czy udzielenie poprawnej odpowiedzi podczas konkurencji „skojarzenia, skojarzenia”. Utrudnieniem w rozwiązywaniu zadań był oczywiście czas, co przysporzyło wiele kłopotów, ale i świetnej zabawy. Doskonałym zadaniem była wykreślanka, z pozoru łatwa konkurencja, jednak wymagająca skupienia i refleksu, co przy upływającym czasie wcale nie było takie łatwe. Ósmoklasiści zaznajomili się ze współczesnymi zawodami, ale także poznali zawody, których się już nie wykonuje. Któż z nas pamięta czym zajmował się cyrulik? Podczas gry nie mogło zabraknąć lubianej przez wszystkich zabawy – kalamburów. Trzeba przyznać, że podczas tego zadania ósmoklasiści wykazali się imponującymi zdolnościami aktorskimi. Zawodnicy musieli także w 5 sekund podać trzy zalety: swoje lub wylosowanego zawodu. Wszyscy biorący udział w warsztatach otrzymali słodką nagrodę – dla uczczenia zwycięstwa, jak i osłodzenia przegranej.

Wszystkim uczniom życzę wyboru właściwej szkoły, aby w przyszłości mogli sobie przypomnieć myśl spopularyzowaną przez R. N. Bollesa: „Jeżeli szukanie pracy potraktujesz kompleksowo i zadbasz nie tylko o znalezienie zatrudnienia, ale o równoczesne doskonalenie jedności ciała i duszy, to możesz mieć nadzieję, że na końcu swojej drogi powiesz sobie: „Teraz moje życie ma głęboki sens. Znalazłem nie tylko wymarzoną pracę; odkryłem swoją Misję, rację mojego bytu, tu na tej Ziemi.”

Paulina Barnaś

FOTORELACJA

8e4814906398ab0a36d20bc2a47d0763.jpg
ea5f3f6b68e2ef937c8b6d192f9ebc27.jpg
e22e8c4861cb2b23c6f16c5fb0802c9f.jpg
db024a28be28cbeeda2c6e53970e3f3e.jpg
80d7767962aff3513497015c045aa266.jpg
3e785efaf9faea189f04b62c9489fc40.jpg